Friday 2 March 2012

Zaman Kanak-Kanak

Zaman kanak-kanak adalah zaman paling best dalam hidup. Siapa yang tak suka zaman kanak-kanak. Zaman yang paling banyak mengajar kita kemahiran hidup. Waktu itulah kita belajar makan sendiri, basuh berak sendiri, belajar berkawan, bermain dengan kawan-kawan dan banyak lagi. 


Tiba-tiba aku teringat zaman kanak-kanak dulu selepas mandi hujan tadi. Zaman kanak-kanak kalian bagaimana?. ce cite ce cite..

Aku masih ingat ketika mula-mula belajar naik basikal. Zaman kanak-kanak itu kita belajar apa itu gigih. Ketika punggung di atas saddle basikal dan kaki di atas pedal ketika mula mengayuh. Dan ketika itu beberapa kali jatuh namun masih gigih mencuba sampailah pandai. Aku masih ingat ketika berlumba basikal dengan sepupu dan mendapat naib johan serta mendapat hadiah sebuah leteran dan bebelan daripada mymom.

Zaman kanak-kanak juga bermain masak masak. Yang paling seronok tu masa buat kuih menggunakan selut dan bahan-bahan yang agak 'special'. Buat nasik lemak dengan pasir bapak saudara, bermain'te nnusuk', 'te duduk', dan te kejor'.

Tiada satu pun yang bikin heavy kat kepala bila jadi kanak-kanak. Semua perkara yang gembira. Seperti kata seorang sahabatku "semuanya cun saja". Tiada fikir tentang pinjaman bank, tiada assignment, tiada fikir mengenai menukar minyak hitam, tiada fikir mengenai kekasih dan banyak lagi.

Berfikir seperti kanak-kanak dan bertindak seperti orang dewasa.

No comments:

Post a Comment