Saturday 17 March 2012

Budak Perempuan Itu?

Seorang budak perempuan aku lihat sedang menadah bakul. Dalam bakul itu ada beberapa helai duit kertas Rm1 dan syiling yang rasanya tidak sampai Rm10 pun. Aku cuba mengagak budak perempan itu mungkin berumur 12 tahun sedang menjadi pengemis di jalanan di kaki lima orang ramai di tengah Pasar Sabtu Tanjung Malim. Melihat itu secara tiba-tiba aku jatuh hati kepadanya.

Aku melihat dia dalam keadaan 'menyedihkan'. Bajunya agak buruk.Tudungnya agak lusuh. Mukanya keruh bukan kerana jahat tapi kerana beban. Kain yang dipakainya terselak sampai ke lutut menampakkan kakinya yang agak kemulusan. Atau ianya sengaja diselakkan untuk menarik perhatian orang ramai barangkali.Astarfirullah.Aku betul-betul tersentuh melihat keadaannya. Hatiku menjadi lebih lusuh daripada tudungnya.



Aku cuba memutuskan keputusan sama ada dia berada di sini mengemis kerana dirinya atau kerana orang lain yang menyuruhnya mengemis.Soalan-soalan subjektif dan esei ligat bermain di fikiranku. Lalu teringat berita-berita di TV mengenai sindiket-sindiket yang menggunakan kanak-kanak untuk dijadikan pengemis. Aku tidak tahu itu.

Selepas selesai membeli sedikit makanan berupa limau Rm5, aku terus ke tempat budak perempuan tadi. Aku tidak puas hati. Aku cuba mendekatinya ingin tahu apa yang ada di dalam hatinya. Aku duduk di hadapannya.


"Adik tinggal kat mana?" Aku bertanya kepada budak perempuan itu.

"Kat saa..na..sipa..dan". Budak perempuan itu menjawab dengan tergagap-gagap soalan cepumasku.




"Adik datang naik apa ke sini?"

"Teksi hantar."




"Adik datang dengan siapa?"

"eerr..sorang teksi hantar"



"Adik dah makan?"

"Dah"




"Oklah dik...abang pergi dulu yer."


Budak perempuan itu senyum setelah aku beri sedikit sumbangan peribadi ikhlas. Aku pergi meninggalkannya. Aku yakin dia tidak bercakap benar dari riak mukanya. Seperti sembunyi sesuatu. Rasa simpati benar-benar mencekik hati. Aku berhasrat ingin bertemu dengannya lagi. Aku ingin tahu apa yang ada di dalam hatinya.
Aku ingin tahu.

No comments:

Post a Comment